Co jest tańsze? Jazda z klimą czy opuszczonymi szybami? Odpowiedź może zaskoczyć, bo używanie klimatyzacji w upalne dni jest tańsze niż otwieranie szyb w trakcie podróżowania. Jak dbać o układ chłodzenia naszych aut? Pytamy ekspertów.
Klimatyzacja to element pojazdu, o który ewidentnie trzeba dbać i serwisować go na bieżąco. To już nie tylko wygoda z jazdy, a podstawowy element wyposażenia naszych aut.
– Bardziej paliwooszczędna jest jazda z włączoną klimatyzacją samochodową, niż z opuszczonymi szybami – tłumaczy Grzegorz Sobiech, kierownik AUTO-SERWISU „ABS” przy wschodniej obwodnicy Jana Pawła II w Iławie. – Jest tak dlatego, że samochód zużywa mniej paliwa na zasilanie układu klimatyzacji, niż musiałby zużyć do pokonania oporu aerodynamicznego. Jedyne „ale”, to umiejętność efektywnego korzystania z tej dobroci techniki.
ZROZUMIEĆ KLIMĘ
Po wejściu do samochodu, który wystawiony był na promienie słoneczne przez dłuższy czas, należy na chwilę otworzyć całkowicie wszystkie okna w celu wywietrzenia wnętrza samochodu i usunięcia z niego zbędnego, gorącego powietrza. Dopiero po tej czynności przystąpmy do uruchomienia klimatyzacji.
Kolejną czynnością jest wciśnięcie przycisku recyrkulacji. Umożliwi to wielokrotny przepływ powietrza przez klimatyzator, co znacznie zredukuje ilość energii zużywanej przez system klimatyzacji.
– W systemach sterowanych ręcznie najbardziej wydajne jest ustawienie regulatora temperatury w położeniu odpowiadającym najniższej temperaturze i korzystanie z regulatora nadmuchu w celu nastawienia ilości chłodzenia – dodaje Grzegorz Sobiech. – Regulator temperatury powinno używać się tylko po ustawieniu regulatora nadmuchu w najniższym położeniu.
CZAS NA SERWIS
W przypadku niedostatecznego chłodzenia, sprzęt musi sprawdzić i naprawić specjalista od systemów klimatyzacji. Tego samego tyczą się przypadki wycieków, co wymusza naprawę i ponowne napełnienie układu płynem chłodniczym.
– Systemy klimatyzacji cechuje utrata niewielkiej ilości środka chłodniczego na skutek przenikania przez węże lub złączki – zdradza kierownik „ABS-u”.
Systemy wentylacyjno-klimatyzacyjne pojazdu mogą być wyposażone w filtr kabiny, który ulega zabrudzeniu, co niesie za sobą znaczne ograniczenie przepływu powietrza i prowadzi do konieczności jego wymiany.
Okres serwisowania filtra powinien podany być w instrukcji pojazdu, gdyż układy różnią się właściwościami.
Z KLIMĄ W ZIMIE
Długo nieuruchamiana klimatyzacja traci swoje wartości. Smarne dodatki mogą wytrącać się z płynu i przestać spełniać swoją funkcję.
W rezultacie proces starzenia gumowych uszczelnień w układzie klimatyzacji przybiera na sile, a stąd już tylko krok do pojawienia się nieszczelności, przez które czynnik chłodzący może wydostać się na zewnątrz.
– Pamiętajmy, że klimatyzację warto włączyć, nawet jeśli zewnętrzna temperatura nie zachęca do chłodzenia wnętrza auta – przypomina Sobiech. – Postarajmy się to robić minimum raz na miesiąc nawet wtedy, gdy użytkowanie klimatyzacji wydaje się bezcelowe. To jest układ, o którym należy pamiętać i dbać cały rok.
Teraz, kiedy na dworze robi się coraz cieplej, układ klimatyzacji trzeba sprawdzić. Eksperci są zgodni, że najczęściej o klimatyzacji zapominamy właśnie w okresie zimowym.
CHŁÓDŹMY Z GŁOWĄ
Prawidłowa eksploatacja układu klimatyzacji wymaga, aby przynajmniej raz w roku poddać ją okresowemu przeglądowi.
– Rutynowego przeglądu klimatyzacji samochodowej nie należy wcale robić przed sezonem letnim – zdradza Sobiech. – Zabieg ten można wykonać już wiosną, zanim nadejdą największe upały.
W zakres usług serwisu klimatyzacji wchodzi zbadanie stanu sprężarki, skuteczność chłodzenia układu, sprawdzony zostanie też przede wszystkim poziom czynnika chłodzącego.
Specjaliści z warsztatu stwierdzając zagrzybienie układu, fachowo go usuną. Wszelkie usterki i nieszczelności zostaną zreperowane, a w przypadku stwierdzenia poważnego uszkodzenia kompresora, mechanicy wymienią go.
– Układ klimatyzacji pojazdu nie jest elementem na którym można oszczędzać – kończy Grzegorz Sobiech. – Odwlekając obowiązkowy serwis, koszta prędzej czy później wrócą do nas z nawiązką. Nie ma sensu kombinować i oszukiwać samego siebie.
RAFAŁ GRONKIEWICZ
AUTO-SERWIS ABS
Iława, Aleja Jana Pawła II,
obwodnica, obok Majstra
tel. (89) 648-32-06
Grzegorz Sobiech
AUTO-SERWIS „ABS”:
– Odwlekając obowiązkowy serwis układu klimatyzacji, koszta prędzej czy później wrócą z nawiązką
Prawidłowa eksploatacja układu klimatyzacji
wymaga, aby przynajmniej raz w roku
poddać ją okresowemu przeglądowi
Charakterystyczna, żółta siedziba
AUTO-SERWISU „ABS”. W tym miejscu znajdziemy
części do swojego auta, zlecimy kompleksowy serwis
i naprawy, zamontujemy auto-gaz czy skasujemy auto
Ceny w AUTO-SERWIS „ABS”:
* filtr kabinowy: od 20 zł
* sprawdzenie szczelności: od 30 zł
* odgrzybianie: od 40 zł + filtr
* pełny serwis: od 150 zł