Logo Kurier Iławski

Pierwsza strona
INFORMACJE
Opinie
Papierosy
CENNIK MODUŁOWY
Ogłoszenia drobne
Stopka
Wyszukiwarka
FORUM

INFORMACJE
Remont wiaduktu: Toniemy w korkach
Dojechali na wstecznym
Leśna Banda!
Burmistrz milioner
Szatan w rękach aniołów
Skarga na szpital. Pytania bez odpowiedzi
Potwór i morderca spod matki serca
Morderstwo przy tartaku
Mąż Niemiec nie jest zły!
Czy Jeziorak odpędza burze?
PSL chce zniesienia dwukadencyjności w gminach
Burmistrz bez zaufania
Śmierć za 10 tysięcy złotych
3-latek odnaleziony na mokradłach w lesie!
Seks pod balkonem
Szok! U denstysty NFZ już nie pomoże!
Z maczetą na księdza
Nowa szefowa rady miejskiej
Dogrywka: Trzaskowski kontra Nawrocki
Kompromitacja! Kasa przeszła nam bokiem
Więcej...

INFORMACJE

2013-08-21

Droga bardziej dla... płazów i gadów niż ludzi


Trasa Iława-Sampława. Sprawdzamy, dlaczego pod przebudowywaną drogą znajduje się tyle przepustów. Jazda tędy to prawdziwa udręka. Znajduje się tam kilkadziesiąt przepustów przecinających w poprzek jezdnię. Po ich budowie zostały rowy wypełnione kruszywem. Dla czytelników Kuriera sprawdzamy, dlaczego zostały zaprojektowane i czemu mają służyć.


Seria przecinających drogę rowów wypełnionych kruszywem ciągnie się od granicy Iławy w kierunku Sampławy przez kilka kilometrów (DW-536). Na tym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości nawet do 40 km/h.

Problemy drogowe znikną, gdy jezdnia zostanie przykryta nowym asfaltem. Cała inwestycja ma być gotowa najpóźniej na koniec tego roku.

Kurier postanowił sprawdzić, co i w jakim celu zostało zbudowane pod tymi gęsto usytuowanymi rowami.

– Są to przepusty dla przeprowadzania wody pod korpusem drogowym w miejscach cieków wodnych oraz przepusty dla herpetofauny, czyli dla ogółu płazów i gadów występujących na tym terenie – wyjaśnia Włodzimierz Anioł z Warszawy, właściciel firmy, która zaprojektowała całą inwestycję. – Zostały zaprojektowane zgodnie z zaleceniami zawartymi w operacie oddziaływania na środowisko (jest to dokument, który ma na celu ochronę środowiska w miejscu realizacji danej inwestycji - red.).

Przykład. Na odcinku o długości raptem 1500 metrów znajduje się aż 29 przepustów dla płazów i gadów, zaś przy rzece Drwęca zbudowano jeden przepust dla małych zwierząt.

– Sezonowe migracje płazów mają często masowy charakter, w krótkim okresie wędruje duża liczba osobników, które napotykają na swej drodze różne bariery, w tym szlaki komunikacyjne – uzasadnia projektant. – Płazy posiadają stałe trasy migracji, gdyż „pamiętają” miejsce, w którym przyszły na świat i uparcie do niego wracają. Bardzo ważny jest okres wiosennych wędrówek. Większość ginących wówczas pod kołami pojazdów płazów to osobniki dojrzałe płciowo, a więc przygotowane do rozrodu, nierzadko w fazie godowej.

Inżynier Anioł dodaje, że na opisywanym odcinku migracja zwierząt nasila się wiosną i jesienią, co ma związek z ich biologią oraz jeziorem Zielonym leżącym nieopodal drogi.

KRYSTIAN KNOBELZDORF




Kilkadziesiąt przepustów przecinających przebudowywaną
trasę z Iławy do Sampławy zostało zaprojektowanych
w celu ochrony wędrujących na tym terenie płazów i gadów



W ostatni wtorek zastaliśmy grupkę robotników
przy rondzie na początku ulicy Lubawskiej


  2013-08-21  

Z komentarzami zapraszamy na forum
Wróć   Góra strony
115956624



REDAKCJA:
redakcja@kurier-ilawski.pl


Zaproszenia: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
ogloszenia@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl






Pierwsza strona | INFORMACJE | Opinie | Papierosy | CENNIK MODUŁOWY | Ogłoszenia drobne | Stopka | Wyszukiwarka
FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2025 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.