Kiedy wreszcie mieszkańcy centrum Iławy doczekają się znaków sugerujących kierowcom TIR-ów, by korzystali z obwodnic? Wciąż trwa załatwianie formalności. Presja na władze ratusza ma sens.
Mieszkańcy Iławy, głównie ulic Kościuszki i Niepodległości, od wielu miesięcy proszą nas, abyśmy pomogli im wpłynąć na władze miasta i doprowadzić do wyeliminowania samochodów ciężarowych z centrum. Ludziom przeszkadzają hałas oraz drgania w kamienicach z powodu najeżdżania kołami ciężarówek na dziury i studzienki kanalizacyjne.
DEKLARACJA NA SESJI
Pod koniec stycznia, podczas obrad rady, wiceburmistrz Ryszard Ławrynowicz zapowiedział, że urząd rozpoczął procedurę wprowadzenia w Iławie znaków sugerujących TIR-om jazdę obwodnicami północną i wschodnią (al. Jana Pawła II). Sprawdziliśmy, na jakim etapie jest dziś ta sprawa.
– W chwili obecnej Urząd Miasta Iławy jest na etapie wymiany korespondencji z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie i uściślania warunków wprowadzenia oznakowania zalecanych objazdów – poinformował nas wiceburmistrz.
Władze wnioskują, by na wjeździe do Iławy od strony Ostródy stanęły znaki sugerujące dalsza drogę na Grudziądz krajową 16-tką. Miałyby one informować o możliwości ominięcia centrum, skręcając na rondzie przy zajeździe w prawo w kierunku ul. Dąbrowskiego. Podobnie miałoby być w przeciwnym kierunku.
– W celu pozytywnego rozpatrzenia wniosku urząd powinien przedstawić obliczenie kategorii obciążenia ruchem dla wskazanych ulic oraz przedstawić sposób oznakowania – poinformował nas Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA. – Następnie należy przygotować projekt zmian do stałej organizacji ruchu, zawierający proponowaną korektę oznakowania wraz z opiniami policji i innych zarządców dróg.
ZASUGERUJĄ, NIE NAKAŻĄ
A dlaczego mowa jest wyłącznie o postawieniu znaków sugerujących wspomnianą jazdę, a nie nakazujących, co w efekcie niemal całkowicie wyeliminowałoby TIR-y z centrum?
Jak odpowiada rzecznik GDDKiA, całkowity nakaz jest możliwy, ale nie w każdej sytuacji da się go zrealizować. Otóż aleja Jana Pawła II musiałaby spełniać wszystkie warunki techniczne wymagane dla dróg krajowych. A to musiałyby wykazać władze miasta.
KRYSTIAN KNOBELZDORF
Iława, ul. Kościuszki. Pomimo nowych obwodnic,
tranzyt ciągle lubi środek miasta...
Mieszkańcy mają dosyć tirów w centrum Iławy
czytaj artykuł...